Strona główna > Uchwały > 2023 |
Uchwała nr XLVI/299/2023Rady Miejskiej w Lubniewicachz dnia 21 czerwca 2023w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych wraz z uzasadnieniemNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023, poz. 40 t. j.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1634 t. j.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala co następuje:
Uchwała nr XLVI/299/2023
Rady Miejskiej w Lubniewicach
z dnia 21 czerwca 2023
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych wraz z uzasadnieniem
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023, poz. 40 t. j.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022, poz. 1634 t. j.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala co następuje:
§ 1.
Opracowanie projektu
uchwały budżetowej:
1. Wnioski radnych, sołectw, mieszkańców w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Burmistrzowi w terminie do dnia 30 września każdego roku.
1) Wnioskodawcy zobowiązani są określić we wniosku zakładane koszty, cele i planowane efekty.
2. Dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych, zakładów budżetowych, samorządowych instytucji kultury, kierownicy referatów Urzędu Miejskiego oraz samodzielne stanowiska pracy, opracowują:
1) przewidywane wykonanie budżetu roku bieżącego;
2) projekty planów dochodów w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe, w układzie pełnej klasyfikacji budżetowej-dział, rozdział, paragraf;
3) projekty planów wydatków w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe, w układzie pełnej klasyfikacji budżetowej-dział, rozdział, paragraf;
4) przychody i rozchody budżetu;
5) plany rzeczowe zadań inwestycyjnych, które powinny zawierać: nazwę i opis zadania, przewidywany okres realizacji wraz z kalkulacją kosztów;
6) projekty planów przychodów i kosztów zakładów budżetowych;
7) projekty planów przychodów i kosztów samorządowych instytucji kultury;
8) projekty planów dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych.
3. Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych sporządza projekt planów dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
4. Opracowania, o których mowa w ust.1, 2 i 3 przedkładane są Skarbnikowi Gminy w formie elektronicznej i papierowej według otrzymanych szablonów w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Założenia do projektów planów finansowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 3 opracowywane są na podstawie:
1) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego;
2) prognoz wzrostu cen w roku budżetowym;
3) prognoz przewidywanego planu zatrudnienia na dzień 1 września roku poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem przewidywanych zmian wraz z uzasadnieniem;
4) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy oraz planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym;
5) szacunków w oparciu o przewidywane wykonanie wydatków bieżących w roku poprzedzającym rok budżetowy , wg wykonania na 30 września z uwzględnieniem zmian zachodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego w ten sposób , że wydatki stałe mają być skalkulowane z uwzględnieniem wskaźnika inflacji określonego do konstrukcji budżetu państwa;
6) szczegółowego wykazu zadań inwestycyjnych wraz z szacunkowym kosztem ich wykonania.
6. Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i projekty, a także prognozowane kwoty dochodów własnych gminy, opracowuje projekt zbiorczego zestawienia dochodów i wydatków, projekt przychodów i rozchodów budżetu gminy oraz projekt zestawienia przychodów i kosztów zakładów budżetowych.
7. Podczas opracowywania projektu, o którym mowa w ust. 6 uwzględnia się:
1) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej i od osób fizycznych;
2) dotacje celowe na realizację zadań własnych;
3) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;
4) dotacje celowe na realizację zadań przyjętych w drodze umów i porozumień;
5) subwencje ogólne z budżetu państwa.
1. Wnioski radnych, sołectw, mieszkańców w sprawie wprowadzenia do budżetu zadań własnych Gminy składane są Burmistrzowi w terminie do dnia 30 września każdego roku.
1) Wnioskodawcy zobowiązani są określić we wniosku zakładane koszty, cele i planowane efekty.
2. Dyrektorzy, kierownicy jednostek organizacyjnych, zakładów budżetowych, samorządowych instytucji kultury, kierownicy referatów Urzędu Miejskiego oraz samodzielne stanowiska pracy, opracowują:
1) przewidywane wykonanie budżetu roku bieżącego;
2) projekty planów dochodów w podziale na dochody bieżące i dochody majątkowe, w układzie pełnej klasyfikacji budżetowej-dział, rozdział, paragraf;
3) projekty planów wydatków w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe, w układzie pełnej klasyfikacji budżetowej-dział, rozdział, paragraf;
4) przychody i rozchody budżetu;
5) plany rzeczowe zadań inwestycyjnych, które powinny zawierać: nazwę i opis zadania, przewidywany okres realizacji wraz z kalkulacją kosztów;
6) projekty planów przychodów i kosztów zakładów budżetowych;
7) projekty planów przychodów i kosztów samorządowych instytucji kultury;
8) projekty planów dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych.
3. Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych sporządza projekt planów dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
4. Opracowania, o których mowa w ust.1, 2 i 3 przedkładane są Skarbnikowi Gminy w formie elektronicznej i papierowej według otrzymanych szablonów w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
5. Założenia do projektów planów finansowych, o których mowa w ust. 1, 2 i 3 opracowywane są na podstawie:
1) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego;
2) prognoz wzrostu cen w roku budżetowym;
3) prognoz przewidywanego planu zatrudnienia na dzień 1 września roku poprzedzającego rok budżetowy z uwzględnieniem przewidywanych zmian wraz z uzasadnieniem;
4) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy oraz planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym;
5) szacunków w oparciu o przewidywane wykonanie wydatków bieżących w roku poprzedzającym rok budżetowy , wg wykonania na 30 września z uwzględnieniem zmian zachodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego w ten sposób , że wydatki stałe mają być skalkulowane z uwzględnieniem wskaźnika inflacji określonego do konstrukcji budżetu państwa;
6) szczegółowego wykazu zadań inwestycyjnych wraz z szacunkowym kosztem ich wykonania.
6. Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i projekty, a także prognozowane kwoty dochodów własnych gminy, opracowuje projekt zbiorczego zestawienia dochodów i wydatków, projekt przychodów i rozchodów budżetu gminy oraz projekt zestawienia przychodów i kosztów zakładów budżetowych.
7. Podczas opracowywania projektu, o którym mowa w ust. 6 uwzględnia się:
1) udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej i od osób fizycznych;
2) dotacje celowe na realizację zadań własnych;
3) dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;
4) dotacje celowe na realizację zadań przyjętych w drodze umów i porozumień;
5) subwencje ogólne z budżetu państwa.
§ 2.
Projekt uchwały
budżetowej i materiały informacyjne towarzyszące projektowi uchwały
budżetowej:
1. Burmistrz Lubniewic przygotowuje, na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy , projekt uchwały budżetowej, który sporządza w szczegółowości tj. dział, rozdział i paragraf.
2. Do projektu uchwały budżetowej załącza się uzasadnienie, które powinno wyjaśniać:
1) wybór celu i podstaw projektowanych założeń;
2) poziom planowanych dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów, ewentualne istotne różnice (zmniejszenia/zwiększenia) w stosunku do podobnych pozycji w roku poprzedzającym;
3) poziom planowanych inwestycji, w tym zaangażowania środków budżetu gminy w zakresie stanu zaawansowania rzeczowego i finansowego, ogólnego kosztu inwestycji oraz daty rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
3. Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań, przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
4. Projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, Burmistrz przekazuje w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) Radzie Miejskiej;
2) Właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
5. Projekt uchwały budżetowej Burmistrz Lubniewic podaje do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Lubniewice.
1. Burmistrz Lubniewic przygotowuje, na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy , projekt uchwały budżetowej, który sporządza w szczegółowości tj. dział, rozdział i paragraf.
2. Do projektu uchwały budżetowej załącza się uzasadnienie, które powinno wyjaśniać:
1) wybór celu i podstaw projektowanych założeń;
2) poziom planowanych dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów, ewentualne istotne różnice (zmniejszenia/zwiększenia) w stosunku do podobnych pozycji w roku poprzedzającym;
3) poziom planowanych inwestycji, w tym zaangażowania środków budżetu gminy w zakresie stanu zaawansowania rzeczowego i finansowego, ogólnego kosztu inwestycji oraz daty rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
3. Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań, przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
4. Projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem, Burmistrz przekazuje w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
1) Radzie Miejskiej;
2) Właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
5. Projekt uchwały budżetowej Burmistrz Lubniewic podaje do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Lubniewice.
§ 3.
Procedura podejmowania
uchwały budżetowej:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej do dnia 22 listopada przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz
z uzasadnieniem i innymi materiałami określonymi w niniejszej uchwale, do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji budżetowej.
2. Opinie i wnioski Komisji Rady Miejskiej, Przewodniczący Rady przedkłada Burmistrzowi, co najmniej na 14 dnia przed planowanym terminem sesji budżetowej.
3. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia nowego wydatku lub zwiększenia kwoty wydatku w stosunku do przewidywanego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez Komisję źródła jego sfinansowania.
4. Przy ustaleniu porządku obrad sesji Rady Miejskiej , na której rozpatrywany będzie projekt uchwały budżetowej, powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) omówienie przez Burmistrza lub osobę upoważnioną projektu uchwały budżetowej;
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej nie później jednak niż przed rozpoczęciem procedury głosowania nad uchwałą budżetową;
3) odczytanie opinii i wniosków poszczególnych komisji Rady Miejskiej dotyczących projektu uchwały budżetowej oraz stanowiska Burmistrza wobec zgłaszanych wniosków;
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej i ewentualnie zgłoszonymi poprawkami wraz
z ich głosowaniem;
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
5. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach-nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
6. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej , jednak nie później niż w terminie określonym w ust. 5, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej do dnia 22 listopada przekazuje projekt uchwały budżetowej wraz
z uzasadnieniem i innymi materiałami określonymi w niniejszej uchwale, do zaopiniowania stałym Komisjom Rady oraz wyznacza termin sesji budżetowej.
2. Opinie i wnioski Komisji Rady Miejskiej, Przewodniczący Rady przedkłada Burmistrzowi, co najmniej na 14 dnia przed planowanym terminem sesji budżetowej.
3. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia nowego wydatku lub zwiększenia kwoty wydatku w stosunku do przewidywanego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez Komisję źródła jego sfinansowania.
4. Przy ustaleniu porządku obrad sesji Rady Miejskiej , na której rozpatrywany będzie projekt uchwały budżetowej, powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) omówienie przez Burmistrza lub osobę upoważnioną projektu uchwały budżetowej;
2) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej nie później jednak niż przed rozpoczęciem procedury głosowania nad uchwałą budżetową;
3) odczytanie opinii i wniosków poszczególnych komisji Rady Miejskiej dotyczących projektu uchwały budżetowej oraz stanowiska Burmistrza wobec zgłaszanych wniosków;
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej i ewentualnie zgłoszonymi poprawkami wraz
z ich głosowaniem;
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
5. Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach-nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
6. Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej , jednak nie później niż w terminie określonym w ust. 5, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej.
§ 4.
Traci moc Uchwała Nr
XXXI/263/2010 Rady Miejskiej w Lubniewicach z dnia 15 września
2010 r. w sprawie trybu prac
nad projektem uchwały budżetowej Gminy Lubniewice.
§ 5.
Wykonanie uchwały
powierza się Burmistrzowi Lubniewic.
§ 6.
Uchwała
wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiejw LubniewicachTomasz Janiszewski
metryczka
Odpowiada za treść: Małgorzata Kuzajewska
Opublikował: Małgorzata Kuzajewska-Moskwa (22 czerwca 2023, 13:45:54)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 396