Strona główna > Uchwały > 2021 |
Uchwała nr XXX/182/2021Rady Miejskiej w Lubniewicachz dnia 20 września 2021w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Lubniewice i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publicznąNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 59 ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala, co następuje: Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 59 ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala, co następuje:
Uchwała nr XXX/182/2021
Rady Miejskiej w Lubniewicach
z dnia 20 września 2021
w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Lubniewice i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 59 ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala, co następuje: Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 59 ust.2 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), Rada Miejska w Lubniewicach uchwala, co następuje:
§ 1.
Określa się szczegółowe
zasady, sposób i tryb udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych
mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Lubniewice lub jej
jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej
w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną,
a także organ i osoby uprawnione do udzielania tych ulg.
§ 2.
Ilekroć w uchwale
jest mowa o:
1) należnościach pieniężnych -
rozumie się przez to kwotę główną zobowiązań mających charakter cywilnoprawny
oraz należności uboczne tj. odsetki za opóźnienie, koszty postępowania sądowego
i egzekucyjnego według stanu na dzień złożenia wniosku,
2) dłużniku - rozumie się przez
to osobę fizyczną, osobę prawną bądź jednostkę organizacyjną
nie posiadającą osobowości prawnej,
3) wierzycielu - rozumie się
przez to Gminę Lubniewice lub jej
jednostki podległe,
4) uldze - należy przez to
rozumieć umorzenia należności w całości albo w części, odroczenie
terminu spłaty należności w całości lub w części, a także
rozłożenie na raty spłaty należności w całości lub części,
5) ustawie - należy przez to
rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.)
§ 3.
1. W przypadkach
uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności
pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające Gminie Lubniewice lub
jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana
lub rozkładana na raty, na zasadach określonych w niniejszej uchwale.
2. Przepisy uchwały nie stosuje się do należności,
których zasady i tryb umarzania, odraczania oraz rozkładania na raty
regulują odrębne przepisy.
3. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są
inne osoby, umorzenie należności pieniężnych może nastąpić wtedy, gdy warunki
udzielenia ulgi zachodzą wobec wszystkich solidarnych dłużników.
4. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego zobowiązane są
solidarnie inne osoby, rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty
należności pieniężnych może nastąpić na wniosek jednego z dłużników
solidarnych, pod warunkiem, że zobowiąże się on spłacić całość należności.
5. Od należności, których termin zapłaty odroczono lub
rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za opóźnienie od dnia
złożenia wniosku o przyznanie ulgi, z zastrzeżeniem ust. 7.
6. Umorzenie należności obejmuje należność główną oraz odsetki
do dnia umorzenia.
7. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie odroczonym
lub rozłożonym na raty należności albo dokona wpłaty w niepełnej
wysokości, należność pozostała do zapłaty staje się natychmiast wymagalna wraz
z należnymi odsetkami za opóźnienie.
§ 4.
1. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny,
przypadające Gminie Lubniewice lub jej jednostkom podległym mogą być umarzane
w całości, z urzędu w przypadku wystąpienia okoliczności
wymienionych w art. 56 ustawy o finansach publicznych.
2. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub
interesem publicznym, na wniosek dłużnika:
1) należności
mogą być umarzane w całości lub w części,
2) mogą
zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
3) płatność
całości lub części należności może zostać rozłożona na raty.
3. Umorzenia należności w okolicznościach, o których
mowa w ust. 1 następuje na podstawie jednostronnego oświadczenia
woli Burmistrza Lubniewic lub Kierownika podległej jednostki.
4. Umorzenie należności, odroczenie terminu spłaty należności
lub rozłożenie płatności na raty w okolicznościach, o których mowa
w ust. 2 następuje w drodze pisemnego porozumienia (ugody)
pomiędzy dłużnikiem, a wierzycielem w formie:
a) pisemnego zawiadomienia dłużnika o udzielonej uldze
w sytuacji, kiedy jest ono w pełni
zgodnie ze złożonym wnioskiem w tej sprawie,
b) zawartego na piśmie
stosownego porozumienia lub ugody w sprawie, pomiędzy dłużnikiem
a Burmistrzem Lubniewic lub inną osobą uprawnioną, działającymi
w imieniu wierzyciela - w pozostałych przypadkach.
5. Odmowa umorzenia zaległości, odroczenia terminu spłaty
należności lub rozłożenia płatności na raty następuje w formie pisemnego
zawiadomienia, od którego nie przysługuje odwołanie.
6. Przyznanie lub odmowa przyznania ulgi jest poprzedzone
postępowaniem wyjaśniającym, które wskaże przynajmniej jedną z przesłanek
wymienionych w § 4 ust. 1 lub 2.
§ 5.
1. Wniosek o przyznanie ulgi, o którym mowa w §
4 ust. 2 winien zawierać:
1) podstawowe
dane wnioskodawcy:
a) w przypadku osób fizycznych: imię, nazwisko, nr PESEL oraz
adres zamieszkania,
b) w przypadku pozostałych dłużników: nazwę jednostki, NIP,
REGON, klasę PKD i adres siedziby;
2) sprecyzowane
żądania,
3) uzasadnienie
żądania,
4) określenie
terminu spłaty (w przypadku odroczenia terminu spłaty),
5) określenie
ilości rat (w przypadku rozłożenia na raty).
2. Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające zasadność
udzielenia wnioskowanej ulgi, w tym odpowiednio:
1) dla
dłużnika będącego osobą fizyczną:
a) zaświadczenie z zakładu pracy o wynagrodzeniach
za okres 3 ostatnich miesięcy
poprzedzających datę złożenia wniosku,
b) zaświadczenie o pobieranych zasiłkach,
c) potwierdzenia pobierania emerytury lub renty,
d) oświadczenie o sytuacji osobistej i majątkowej,
e) inne dokumenty potwierdzające okoliczności podane we
wniosku,
2) dla
dłużnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą:
a) zeznania podatkowe za poprzedni rok podatkowy, potwierdzone
wpływem do Urzędu Skarbowego lub oświadczenie wnioskodawcy o osiągniętych
dochodach w przypadku, gdy wnioskodawca rozlicza się w formie karty
podatkowej,
b) informacje o stanie majątkowym,
3) dla
dłużnika będącego osobą prawną bądź jednostką nieposiadającą osobowości prawnej
– trzy ostatnie roczne sprawozdania finansowe i inne dokumenty
zaświadczające o sytuacji ekonomicznej dłużnika.
3. W toku postępowania można zażądać od dłużnika dodatkowych
wyjaśnień oraz dokumentów niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy.
4. Nieuzupełnienie wniosku przez dłużnika o dodatkowe
dokumenty w wyznaczonym terminie, powoduje pozostawienie go bez
rozpatrzenia.
§ 6.
1. W przypadkach określonych w § 3 ust.1 i §
4 ust. 2 uchwały, a także w przypadku, o którym
mowa w art. 56 ust. 1 pkt 5 ustawy
o finansach publicznych, w których ulga stanowić będzie pomoc
publiczną udzielanie jej następuje zgodnie z przepisami Rozporządzenia
Komisji (UE) Nr 1407/2013 w sprawie stosowania
art. 107 i art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE. L 352 z 18
grudnia 2013 r.).
2. Łączna wartość pomocy udzielonej podmiotowi prowadzącemu
działalność gospodarczą (dłużnikowi) na podstawie niniejszej uchwały
nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy,
o której stanowi Rozporządzenie wymienione w ust.1.
3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu
z każdą inną pomocą de minimis uzyskaną w różnych formach i z
różnych źródeł w okresie trzech kolejnych lat podatkowych oraz
z każdą pomocą inną niż de minimis, otrzymaną w odniesieniu do tych
samych kosztów kwalifikowanych lub tego samego środka finansowania ryzyka
niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił.
4. Warunkiem ubiegania się o udzielenie podmiotowi
prowadzącemu działalność gospodarczą (dłużnikowi) ulg, o których mowa
w § 4 ust. 1 jest złożenie wniosku wraz z wypełnionym
formularzem informacji, stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 29 marca 2010 roku w sprawie zakresu informacji
przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis
(Dz. U. Nr 53, poz. 311 ze zm.).
5. Do wniosku, o którym mowa
w ust. 4 należy również dołączyć wszystkie zaświadczenia
o pomocy de minimis także zaświadczenia/oświadczenia o pomocy de
minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie podmiot otrzymał
w ciągu roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu
dwóch poprzedzających go lat albo oświadczenie o wielkości pomocy
otrzymanej w tym okresie bądź oświadczenia o nieotrzymywaniu takiej
pomocy w tym okresie.
§ 7.
1. Rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych dokonuje
się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy licząc od dnia zawarcia
porozumienia.
2. Odroczenie terminu spłaty należności pieniężnych dokonuje
się na okres nie dłuższy niż 3 miesiące licząc od dnia zawarcia
porozumienia (ugody).
3. Okres rozłożenia na raty oraz okres odroczenia terminu
płatności jest uzależniony od możliwości płatniczych dłużnika.
§ 8.
1. Jeżeli umorzenie dotyczy tylko części należności, należy
wyznaczyć termin zapłaty pozostałej części należności. Umorzenie części
należności następuje pod warunkiem całkowitej spłaty pozostałej części
należności w wyznaczonym terminie.
2. Jeżeli umorzenie obejmuje część należności pieniężnych
dopuszcza się możliwość rozłożenia na raty pozostałej części należności.
Warunkiem umorzenia części należności jest całkowita spłata pozostałej części
należności.
§ 9.
Do
udzielania ulg, o których mowa w niniejszej uchwale, upoważnia się
Burmistrza Lubniewic oraz Kierowników podległych jednostek.
§ 10.
Do wniosku o udzielenie ulg dotyczących należności cywilnoprawnych,
nierozpoznanych do dnia wejścia w życie uchwały stosuje się przepisy
niniejszej uchwały.
§ 11.
Traci moc Uchwała Nr XXX/239/2017 Rady Miejskiej w Lubniewicach
z dnia 10 sierpnia 2017 r. – w sprawie określenia
szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie
należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, warunków
dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga
stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu lub osób uprawnionych
do udzielania tych ulg.
§ 12.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Lubniewic.
§ 13.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego i obowiązuje
do dnia 31 grudnia 2023 r.
Przewodniczący
Rady Miejskiej w Lubniewicach
Tomasz Janiszewski
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego
Nr 2021.1920 z dnia 2021-09-21
Nr 2021.1920 z dnia 2021-09-21
metryczka
Odpowiada za treść: Martyna Leszczyłowska
Opublikował: Waldemar Gatzka (27 września 2021, 10:03:34)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 639