Strona główna > Aktualności |
Od 17 czerwca 2017 r. zaostrzenie przepisów w sprawie wycinki drzew24.08.2017
Od 17 czerwca 2017 r. zaostrzenie przepisów w sprawie wycinki drzew
24.08.2017Urząd Miejski w Lubniewicach informuje, że z dniem 17 czerwca 2017 r.
wchodzi w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o ochronie
przyrody. Ustawa ta zmienia zasady usuwania drzew i krzewów na terenach
nieleśnych.
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w ustawie każde planowane usunięcie drzew i krzewów (na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej) z nieruchomości nieleśnych tj. grunt orny, łąka, pastwisko, sad, zadrzewienie, grunt zabudowany, nieużytek i inne stanowiących własność osób fizycznych wymagało będzie zgłoszenia w Urzędzie Gminy.
Zezwolenie na usunięcie drzewa z nieruchomości nieleśnych wymagane jest również w przypadku gdy nieruchomość ta:
Nie wymaga zgłaszania ani uzyskiwania zezwolenia na wycięcie z terenów nieleśnych, m.in.:
Zgłoszenie o wycince powinno zawierać:
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia Burmistrz Lubniewic za pośrednictwem pracownika urzędu, dokonuje oględzin ustalając nazwę gatunku drzewa oraz obwód pnia na wysokości 5 cm.
W terminie 14 dni od dnia oględzin Burmistrz może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Jeżeli w terminie 2 tygodni Burmistrz nie wniesie sprzeciwu można usunąć drzewo. Od wizyty urzędnika jest 6 miesięcy na usunięcie drzewa, jeżeli po upływie terminu nie zostanie usunięte drzewo lub krzewy ponownie należy złożyć zgłoszenie.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wnioskodawca wystąpi o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości na której rosło usunięte drzewo – Burmistrz – uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu (na wniesienie sprzeciwu przez Burmistrza) pomimo sprzeciwu Burmistrza oraz bez wymaganego zezwolenia, w przypadkach gdy jest ono wymagane, obarczone jest administracyjną karą pieniężną! Wysokość kar (jak i wysokość opłat z usunięcie drzewa) zostanie ustalona przez Ministra Środowiska.
ZGŁOSZENIE o zamiarze usunięcia drzew lub krzewów (73kB)
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami w ustawie każde planowane usunięcie drzew i krzewów (na cele nie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej) z nieruchomości nieleśnych tj. grunt orny, łąka, pastwisko, sad, zadrzewienie, grunt zabudowany, nieużytek i inne stanowiących własność osób fizycznych wymagało będzie zgłoszenia w Urzędzie Gminy.
Zezwolenie na usunięcie drzewa z nieruchomości nieleśnych wymagane jest również w przypadku gdy nieruchomość ta:
- stanowi własność osób fizycznych i przeznaczona jest na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- stanowi własność inną niż osób fizycznych tj. osób prawnych, jednostek organizacyjnych i innych.
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Nie wymaga zgłaszania ani uzyskiwania zezwolenia na wycięcie z terenów nieleśnych, m.in.:
- drzewa o wymiarach obwodu pnia na wysokości 5 cm mniejszych od wyżej wymienionych,
- drzewa i krzewy owocowe,
- krzewy rosnące w skupisku do 25 m2,
- krzewy rosnące na terenach pokrytych roślinnością pełniących funkcje ozdobne,
- drzewa lub krzewy usuwane w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego,
- drzewa gatunku Bożodrzew gruczołowaty.
Zgłoszenie o wycince powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia Burmistrz Lubniewic za pośrednictwem pracownika urzędu, dokonuje oględzin ustalając nazwę gatunku drzewa oraz obwód pnia na wysokości 5 cm.
W terminie 14 dni od dnia oględzin Burmistrz może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Jeżeli w terminie 2 tygodni Burmistrz nie wniesie sprzeciwu można usunąć drzewo. Od wizyty urzędnika jest 6 miesięcy na usunięcie drzewa, jeżeli po upływie terminu nie zostanie usunięte drzewo lub krzewy ponownie należy złożyć zgłoszenie.
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wnioskodawca wystąpi o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości na której rosło usunięte drzewo – Burmistrz – uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej, obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Usunięcie drzewa bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu (na wniesienie sprzeciwu przez Burmistrza) pomimo sprzeciwu Burmistrza oraz bez wymaganego zezwolenia, w przypadkach gdy jest ono wymagane, obarczone jest administracyjną karą pieniężną! Wysokość kar (jak i wysokość opłat z usunięcie drzewa) zostanie ustalona przez Ministra Środowiska.
ZGŁOSZENIE o zamiarze usunięcia drzew lub krzewów (73kB)
metryczka
Wytworzył: Waldemar Gatzka (24 sierpnia 2017)
Opublikował: Waldemar Gatzka (24 sierpnia 2017, 14:04:00)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1286