ZAŁĄCZNIK Nr 1
Rozdział I
Nazwa i teren działania
§ 1.
- Ogół mieszkańców sołectwa Glisno stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi.
- Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi: Sołectwo Glisno.
§ 2.
- Sołectwo Glisno jest jednostka pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Miasta i Gminy Lubniewice.
- Samorząd Mieszkańców wsi Sołectwa Glisno działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
- ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym,
- uchwały Nr VI/52/2003 Rady Miejskiej w Lubniewicach z dnia 28 maja 2003r. w sprawie statutu Miasta i Gminy Lubniewice,
- niniejszego statutu.
§ 3.
Teren działania sołectwa obejmuje wieś Glisno i osada Osieczyce.
Rozdział II
Organizacja i zakres działania
§ 4.
- Organami sołectwa są:
a) zebranie wiejskie,
b) sołtys,
c) Rada Sołecka.
- Zebranie wiejskie może powołać także inne stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa, na przykład komisje, określając zakres ich działania.
- Kadencja Sołtysa, Rady Sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa 4 lata i kończy się wraz z wyborem nowych organów.
- Wybory nowych organów sołectwa winny odbyć się w terminie do dwóch miesięcy po zakończeniu kadencji.
§ 5.
Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
- Sołtys jest organem wykonawczym.
- Rada Sołecka jest organem wspomagającym działalność sołtysa.
§ 6.
- Do zadań Samorządu Mieszkańców Wsi Glisno należy:
a) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
b) kształtowanie zasad współżycia społecznego,
c) organizowanie wspólnych zasad współżycia społecznego,
d) tworzenie pomocy sąsiedzkiej,
e) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.
§ 7.
Zadania określone w § 6 Samorząd Mieszkańców Wsi realizuje w szczególności poprzez:
1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania Samorządu Mieszkańców,
3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miasta i Gminy konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
4) występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,
5) współpraca z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
6) ustalenie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.
§ 8.
Zebranie wiejskie opiniuje, w części dotyczącej sołectwa, przedstawienie do konsultacji przez Radę Miejskiej projekty uchwał w sprawach:
- planu zagospodarowania przestrzennego,
- planu budżetu na dany rok,
- przepisów prawa miejscowego,
- innych uchwał Rady Miejskiej.
§ 9.
- Uchwały i opinie zabrania wiejskiego sołtys przekazuje Burmistrzowi.
- Burmistrz w zależności od charakteru sprawy, załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej.
- O sposobie załatwienia sprawy informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.
§ 10.
Samorząd Mieszkańców Wsi może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia samorządu do udziału w postępowaniu na prawach strony jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi samorządu i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa.
§ 11.
Do realizacji wspólnych przedsięwzięć Samorząd Mieszkańców nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.
Rozdział III
Sołtys i Rada Sołecka
§ 12.
- W celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienie stałej ciągłości między sołectwem a Radą Miejską i Burmistrzem, mieszkańcy sołectwa wybierają ze swojego grona sołtysa i Radę Sołecką. Wybór na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwołanym przez Burmistrza.
- Wybór na nową kadencję ma być dokonany w terminie określonym przez ustawę.
- Pełnienie funkcji sołtysa ma charakter społeczny. Zebranie wiejskie może podjąć uchwałę o ustanowieniu miesięcznego wynagrodzenia ze środków finansowych pochodzących z funduszy sołectwa.
§ 13.
- Do obowiązków sołtysa w szczególności należy:
a) zwoływanie zebrań wiejskich,
b) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,
c) działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,
d) wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
e) reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza,
f) uczestniczenie w naradach sołtysów, zwołanych okresowo przez Burmistrza,
g) pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,
h) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej.
- Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informacje o swojej działalności.
§ 14.
- Sołtys nie będący radny ma prawo brać udział w sesjach Rady Miejskiej.
- Na sesjach Rady Miejskiej sołtysowi przysługuje prawo występowania z głosem doradczym. Może również zgłaszać w imieniu zebrania mieszkańców wnioski.
§ 15.
- Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys trwale współdziała z radą sołecką. Rada Sołecka składa się z 4 osób, z pośród których może wybrać Przewodniczącego Rady Sołeckiej.
- Do obowiązków Rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
- Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej jeden raz w kwartale. Posiedzeniom przewodniczy sołtys lub zastępca sołtysa.
- Rada Sołecka w szczególności:
a) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,
b) opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,
c) występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań samorządu,
d) organizuje wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje ich realizację,
e) prowadzi społeczną kontrolę jednostek organizacyjnych prowadzących obsługę miejscową ludności, formułuje wnioski pokontrolne i analizuje ich realizację,
f) współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu realizacji zadań,
g) decyduje w sprawach udziału samorządu mieszkańców wsi w postępowaniu administracyjnym.
- Na zebraniach wiejskich sołtys składa informacje o działalności Rady Sołeckiej.
§ 16.
- Zebranie wiejskie może odwołać sołtysa przed upływem kadencji jeżeli utracił zaufanie mieszkańców sołectwa.
- Na wniosek Rady Miejskiej można odwołać sołtysa, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska lub jeżeli dopuścił się przestępstwa.
- Burmistrz może zawiesić w czynnościach sołtysa, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub dopuścił się przestępstwa i wystąpić do Rady Miejskiej o odwołanie go.
Rozdział IV
Zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał
§ 17.
Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadające czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
§ 18.
Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
3) na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza.
§ 19. 1.
Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w sołectwie.
- Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbywać się w terminie 7 dni, chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 20.
- Zebranie wiejskie ważne jest, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
- Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.
- Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.
- Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
- Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc, którzy wyznaczają w tym celu odpowiednich radnych lub pracowników Urzędu MiG.
§ 21.
W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów i w organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu MiG do kontaktów z sołectwem.
§ 22.
- Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów " przeciw".
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania.
Rozdział V
Tryb wyboru sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 23.
- Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonywany wybór sołtysa i członków Rady sołeckiej, zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania. Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrz może powierzyć przewodniczenie takiemu zebraniu przez Radnego Gminy.
- Postanowienie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa podaje do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 24.
- Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i Rady sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
- Zebranie wiejskie na którym przeprowadza się wybory, może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.
§ 25.
- Wybory przeprowadza komisja w składzie co najmniej 3 osób, wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członek Rady Sołeckiej.
- Do zadań komisji należy:
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
- przeprowadzenie głosowania,
- ustalenie wyników wyborów,
- ogłoszenie wyników wyborów,
- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.
- Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
§ 26.
- Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
- W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
§ 27.
Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§ 28.
Wyboru sołtysa i wyboru członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.
§ 29.
- Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
- Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
§ 30.
- W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, Burmistrz zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
- Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wybrania nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 31.
Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska.
§ 32.
W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco Burmistrz.