|
|||||||||||||
Rejestr zmian
2007-03-19 09:15 - modyfikacja zawartości strony Finanse gminy: Strategia Rozwoju Gminy, str. 1 przez użytkownia id1: Magdalena Koro¶cińska
wstecz
ZARZĄD MIASTA I GMINY LUBNIEWICE
STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY LUBNIEWICE
Lubniewice 2001
Spis Treści Wstęp. 1. Pojęcie i proces tworzenia strategii 3 2.1. Syntetyczna charakterystyka gminy.. 5 2.5. Warunki demograficzne. 25 2.6. Komunikacja i infrastruktura techniczna.. 27 2.6. Źródła utrzymania, zatrudnienie i dochody ludności 38 3. Strategia Rozwoju Gminy. 67 3.1. Misja gminy Lubniewice. 67 3.3. Cele, kierunki i sposoby działań strategicznych.. 69 3.4. Główne źródła zasilania procesów rozwoju.. 71 3.5. Harmonogram realizacji zadań.. 73
Przez strategię rozwoju należy rozumieć określoną koncepcję świadomego Strategia rozwoju gminy powinna odpowiadać na podstawowe pytanie: co musimy zrobić, aby funkcjonować i rozwijać się w przyszłości w celu optymalnego zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców? z uwzględnieniem istniejących warunków działania, określonych przez obowiązujące przepisy ustrojowo-prawne i finansowe, aktywność Podstawowymi zadaniami strategii rozwoju gminy jest stworzenie podstaw do: · sprawnego, skutecznego i efektywnego zarządzania gminą zarówno w krótkim jak · optymalnego wykorzystywania własnych środków finansowych, · skutecznej promocji gminy, a przede wszystkim jej walorów i zasobów, · pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych (budżetu państwa, banków, inwestorów krajowych i zagranicznych, fundacji, agencji, zagranicznych organizacji pomocowych itp.) na realizację przewidzianych w strategii zadań. Pierwsza dekada nowego wieku jest bardzo ważnym okresem dla rozwoju gmin. Pierwsze lata nowego wieku to ogromne wyzwanie i szansa. Dążymy do integracji politycznej Sukcesy w rozwoju gminy i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców wiążą się dzisiaj ściśle ze sprawnością zarządzania rozumianego jako wiedza i umiejętności sterowania zasobami (ludzkimi, finansowymi, przestrzennymi, przyrodniczymi itp.), procesami i informacjami w celu ich optymalnego wykorzystania dla osiągnięcia zamierzonych rezultatów w istniejących warunkach działania samorządu terytorialnego. Temu celowi będzie służyć STRATEGIA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY LUBNIEWICE . w którym działania bieżące są konkretyzacją ustaleń o charakterze strategicznym (perspektywicznym). Jego główne założenia są następujące: · Przeświadczenie, że wszystko co robimy możemy zrobić lepiej (oznacza to krytycyzm wobec własnych i cudzych przyzwyczajeń oraz schematów, które być może dotąd były skuteczne, ale w zmienionej sytuacji mogą okazać się złe lub niewystarczające); · Przekonanie, że stanie w miejscu to posuwanie się do tyłu (oznacza to, że uznanie nabytych doświadczeń za wystarczające grozi nam – prędzej czy później – przegraną, bowiem inni nas wyprzedzą i będą to samo robić lepiej, szybciej i taniej); · Przekonanie, że sukces leży w rozwoju i aby go osiągnąć należy dokonywać zmian tego, co już istnieje (jest to konsekwencją obu poprzednich zasad); · Docenienie zdolności przewidywania pozytywnych i negatywnych skutków wprowadzanych zmian i ulepszeń (przewidywanie w kategoriach: jeżeli ... - to ...), wsparte właściwą oceną bieżących i przyszłych możliwości zrealizowania tych zmian, co powoduje w konsekwencji zmniejszenie stopnia ryzyka w działaniach realizacyjnych. Podstawą formułowania STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU GMINY nie jest poszukiwanie nowej jej roli (funkcji), lecz działania na rzecz jej różnorodności oraz wielofunkcyjności, przy zachowaniu istniejących walorów i zasobów ekologicznych oraz kulturowych. Działania te winny zmierzać do: Po pierwsze - tworzenia podstaw do rozwoju zrównoważonego, Po drugie - wzmacniania oraz wykorzystywania dla dalszego rozwoju pozytywnych tendencji i procesów społeczno-gospodarczych, czyli silnych stron gminy, Po trzecie - eliminowania słabych stron gminy lub łagodzenia ich negatywnych skutków dla mieszkańców, gospodarki, środowiska przyrodniczego, zagospodarowania przestrzeni i dziedzictwa historyczno-kulturowego (likwidacja istniejących zaniedbań, barier i ograniczeń rozwojowych), Po czwarte - jakościowych zmian w poziomie życia mieszkańców, funkcjonowania edukacji, kultury i sztuki, sportu i rekreacji, Po piąte - tworzenia atrakcyjnych warunków lokalizacji dla rozwoju nowoczesnej gospodarki, instytucji i organizacji otoczenia biznesu, szkolnictwa wyższego (nowe impulsy rozwojowe). Prace analityczno-koncepcyjne związane z opracowaniem STRATEGII ROZWOJU GMINY zostały – zgodnie z metodyką formułowania strategii rozwoju gminy – podzielone na dwa merytoryczne etapy: Etap I - Diagnoza stanu istniejącego, obejmująca analizę przekształceń strukturalnych i tendencji rozwoju społeczno-gospodarczego oraz zagospodarowania przestrzeni gminy Etap II - Analiza możliwości rozwoju gminy, obejmująca identyfikację zewnętrznych (szans i zagrożeń) i wewnętrznych (silnych i słabych stron) uwarunkowań rozwojowych; sformułowanie misji, strategicznych i szczegółowych celów rozwoju wraz z niezbędnym do ich osiągnięcia katalogiem zadań realizacyjnych, a także sformułowanie priorytetów rozwojowych gminy na lata 2001- 2015 cd -> str 2 |
|||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
projekt i hosting: INTERmedi@
|